7 webů a opakované 1. místo! Nemocnice Plzeňského kraje, case study

30. 11. 2020
Autor: Jakub Michl

Když potřebujete najít něco na webu nemocnice, bývá to často hodně náročné. Chcete zavolat lékaři nebo zjistit, jestli můžete přijít na návštěvu pacienta? Zdá se to být logické, ale najít správné informace a kontakty je u mnoha nemocnic prakticky nemožné. Když jsme začali navrhovat nové weby pro Nemocnice Plzeňského kraje, věděli jsme, že hlavní bude rozklíčovat složitou strukturu a vymyslet přehledné menu. To, že se nám to povedlo, potvrzuje i první místo v kategorii Online komunikace projektu „Nemocnice ČR“ získané v roce 2020 a 2019.

bm_npk_clanek_hp_1_0

Nejdříve se musíme poznat!

Když nás v roce 2017 oslovily Nemocnice Plzeňského kraje, řešily, jestli potřebují nový web nebo jen upravit stávající stránky. V zásadě si nevěděly rady a hledaly parťáka, který by jim na začátku hlavně poradil.

bm_npk_clanek_puvodniweb_1_0

Museli jsme se vzájemně poznat. Ptali jsme se klienta, lidí v nemocnicích, pacientů i návštěvníků. Vzhledem k tomu, že se jednalo o celkem 6 webů s vlastním obsahem a jeden zastřešující mateřský web, bylo těch informací ke zjišťování opravdu hodně.

Tušili jsme, že nemocnice budou v mnohém specifické. Naštěstí v našem procesu „design thinking“ nezáleží na tom, pro koho navrhujeme webové řešení, jestli je to nemocnice nebo třeba jaderná elektrárna. Jdeme od začátku analytickým způsobem, a až pak teprve reagujeme. Takže ten proces je pro nás stejný, ale ta data jsou vždy diametrálně odlišná.

Klienta jsme si tedy nejdříve analyzovali naším dotazníkem, pak jsme uspořádali workshop, diskutovali a z nasbíraných dat jsme se dozvěděli, proč lidé budou weby navštěvovat, a jak se budou využívat. Vytvořili jsme job stories, dvě persony a postupně jsme rozklíčovávali strukturu webu.

bm_npk_clanek_persony_1_0

Složité procesy

Nabídli jsme klientovi varianty – kompletně nový web anebo jen grafický redesign. První varianta znamenala vzít vše z gruntu! S tím ale souvisela vyšší cena a delší termíny. Druhá možnost byla levnější, ale také zcela zbytečná. Vzhledem k tomu, že web nemocnice není moc o grafice, ale hlavně o struktuře, navigaci a celkové jednoduchosti, tak změna grafiky by toho moc nezlepšila.

bm_npk_clanek_prezentace_1_0

Klient se naštěstí rozhodl pro první variantu! A navíc jsme v průběhu vyjednávání zjistili, že klient poptává i nové logo. Tak jsme se přihlásili do této veřejné soutěže a k webu jsme vyhráli i tvorbu loga, což bylo super. Díky tomu jsme mohli propojit naši hlavní činnost, kterou je tvorba webů, s grafickými pracemi.

bm_npk_clanek_mapa_1_0

bm_npk_clanek_ikony_1_0

Snadná a rychlá orientace aneb z desítek položek na pouhé dvě!

Orientace na nemocničním webu musí být jednoduchá a všechno potřebné musíte dokázat ihned najít. Mnohé nemocnice mají v rámci navigace velké množství různých odkazů a uživatel se v tom těžko orientuje. My jsme díky analýze stovek podstránek původních webů a definování cílovek nakonec dospěli k tomu, že v menu stačí dvě hlavní položky: „Oddělení a ambulance“ a „Pacienti a návštěvy“. A k tomu jsme navíc udělali i mapy areálu, díky kterým lidé i v areálu hned najdou potřebného lékaře.

bm_npk_clanek_web_1_0

Kdo, co, jak, kdy, kde, za koho…

Vzájemně jsme se poznali, zjistili, co chceme udělat, a bylo nutné vyřešit, jaký bude proces vytváření obsahu, kdo ho bude zadávat a zpracovávat. Klient dostal na výběr dvě možnosti, u každé byl seznámen s výhodami a nevýhodami. Původně si obsah na stránky chtěli všichni vytvářet sami, vzápětí ale zjistili, že to vlastně není v jejich silách, jelikož je to časově extrémně náročné.

Nemocnice jsou velmi specifický klient v rámci jejich časových možností, komunikace byla tedy vzhledem k vytíženosti lékařů velmi náročná. Velké zásluhy na překonávání těchto překážek má pan Jiří Kokoška, který má v nemocnicích Plzeňského kraje na starosti PR a komunikaci, a kterému se mnoho věcí podařilo domluvit, sjednotit a prosadit.

Jsme si 100% jisti, že kdyby nemocnice měly dnes na výběr, zda chtějí s obsahem pomoci, či si ho dodají sami, rozhodly by se pro zpracování od nás. Dostaly varianty, nakonec ale většinou narazily, jelikož neodhadly procesní a časovou náročnost. Např. Klatovská nemocnice si obsah plnila sama a spouštěla se jako poslední (pozn. je ale také největší, takže měla více obsahu).

Světlo světa spatřily weby postupně, podle velikosti nemocnice a také podle toho, jak byl nastavený proces „plnění“.
bm_npk_clanek_osa_1_0

Nyní si mohou vše dělat sami a za „nulové“ náklady!

Jeden z klíčových bodů je to, že nemocnice si od našeho předání mohou většinu obsahu spravovat sami a nejsou tedy zatíženy žádnými dalšími vícenáklady. Zaškolili jsme vybrané pracovníky nemocnic v našem intuitivním redakčním systému a nyní si mohou 99 % obsahu webů editovat sami.

Některé nemocnice si v rámci toho, že mohou stránky kompletně editovat, vymyslely vlastní podstránky. Např. Stodská nemocnice spustila tzv. Babygalerii.

Nemocnice umíme!

Nemocnice jsou specifický klient a je to hodně velká úředničina. My teď už víme, jak nastavit procesy, jak zařídit, aby vznikl obsah, jak komunikovat s jednotlivými odděleními a jak sjednotit obsah od desítek lidí, atd. U nemocnic je to hodně o partnerství, jelikož potřebují poradit, jak mají postupovat, a co je pro ně vhodné. V tom jsme výjimeční oproti jiným firmám, které se jen zeptají: „Tak co tam chcete?“.

My už známe nemocniční prostředí. A to, že jsme to udělali dobře víme nejen od samotných lékařů i pacientů, ale potvrzením je nám i to, že weby nemocnic dosáhly již dvakrát velkého úspěchu - získaly první místo za Online komunikaci v rámci 15. ročníku celostátního hodnotícího projektu „Nemocnice ČR 2020“ a také první místo za Stodskou nemocnici v rámci ročníku 2019.

photo-pg-2411-1800-

bm_npk_clanek_oceneni_1_0

„Když jsme se v roce 2017 rozhodli, že vytvoříme pro všechny nemocnice skupiny nové weby, chtěli jsme od začátku, aby se nejednalo o šest samostatných webů s podobnou grafikou, ale aby to byl spíš jeden celek se sedmi brandy, které budou funkčně propojené, bude možné mezi nimi sdílet informace a média a zjednoduší se tím i administrace,“ říká šéf krajských nemocnic Marek Kýhos s tím, že takový web je zákonitě velmi robustní jak obsahově, tak i strukturou. Jiří Kokoška, který má v nemocnicích na starosti PR a komunikaci a podílel se přímo na tvorbě webů pak dodává „Kladli jsme důraz na strukturu i grafickou stránku, aby hledání všech důležitých informací bylo jednoduché, pokud možno na co nejmenší počet kliků, a zároveň přehledné a na první pohled zřejmé. Ocenění znamená, že se to podařilo.“


Sdílejte článek

Líbí se vám obsah?

Zadejte svůj e-mail a budete vždy jako první informování o novém článku.

Máme zkušenosti a znalosti.

Poptejte nás.

Zavolejte
+420 730 871 499

Napište
hello@b-m.cz