10 otázek, které si musíte položit, než zadáte výběrové řízení na vývoj webu

16. 2. 2024
Autor: Ivanna Čech

question_mark_with_flamingoes_edit

Pouhých 5 vteřin stačí návštěvníkovi webu, aby se rozhodl, jestli na něm zůstane, nebo odejde. Přitom webové stránky často představují cílový bod, kam směřuje veškeré marketingové úsilí firem. Když už se podaří přivést potenciálního zákazníka z nákladných kampaní či sociálních sítí, měl by ho web zaujmout, aby návštěvník zůstal, protože jinak z něho může bleskurychle odejít. 

Přesto mnoho firem myslí na přepracování svých webových stránek jako na poslední věc při svém podnikání. Existují i takové, které jsou si vědomy svých zastaralých webů, ale váhají z obav z časové a finanční náročnosti. Co byste měli vědět, než se do komplexnější proměny pustíte? Jak zajistit, aby se webové stránky staly investicí, nikoliv pouhým nákladem? Odpovědi na následujících 10 otázek vám pomohou co nejrychleji představit zákazníkům i zaměstnancům váš nový web.

#1 Jaké jsou cíle nových webových stránek a co od nich očekáváte?

Než se do výběru dodavatele pustíte, ujasněte si, jaký marketingový účel má nový webu splňovat. Chcete webovou stránku, která návštěvníky okouzlí grafickým zpracováním, bude přehledně informovat nebo sloužit ke sběru kontaktů? Nebo vašemu podnikání pomůže webová prezentace, která bude mít tak trochu ode všeho? Pokud si hned na začátku stanovíte jasný cíl, lépe vám napoví, jakého dodavatele pro váš projekt vybrat.

#2 Jaké jsou cílové skupiny vašich návštěvníků?

Nepředpokládejte nic předem. I když máte pocit, že vlastní zákazníky znáte nejlépe, doporučujeme vyhnout se operování se širokým souborem parametrů – například „vyšší střední třída“. Její představitelé tvoří obří demografickou skupinu s rozmanitými zájmy, touhami a potřebami. Je zapotřebí zjistit, která část této skupiny bude nejochotnější s vaším obsahem interagovat, a na ni pak cílit veškerý textový i vizuální content. Rychlý přehled o tom, která média konzumuje či které weby navštěvuje vaše cílovka, vám poskytne Atlas Čechů.


Pokud jste v posledních měsících na sociální sítě nepřispívali a obsah na webu sami aktivně nerozvíjeli, zanalyzujte předchozí nákupní objednávky. Nebojte se oslovit stávající zákazníky a zeptat se, jaké výhody či nevýhody spolupráce s vámi vnímají. Nezapomeňte ani na konkurenci.


#3 Jaký typ obsahu bude pro vaši cílovou skupinu nejzajímavější?

Každá firma má k dispozici dostatek vlastních dat o cílové skupině. Využijte Google Analytics a statistiky ze sociálních sítí nebo z e-mailingových nástrojů, abyste zjistili, jak si vedl obsah, který jste dosud vytvořili. Pokud jste v posledních měsících na sociální sítě nepřispívali a obsah na webu sami aktivně nerozvíjeli, zanalyzujte předchozí nákupní objednávky. Nebojte se oslovit stávající zákazníky a zeptat se, jaké výhody či nevýhody spolupráce s vámi vnímají. Nezapomeňte ani na konkurenci. Prozkoumejte jejich webové stránky a témata, kterým se věnují. Využijte všechny tyto informace k aktualizaci zastaralého a tvorbě nového obsahu.

#4 Které technologie použít při vývoji webových stránek?

Nedílnou součástí tvorby nového webu je správná volba technologie. Z pohledu uživatele není rozhodující, kterou zvolíte. Může to být široce používaný WordPress, šablonové řešení Wix, méně známý v ČR, přesto výkonný HubSpot CMS, nebo vlastní systém webové agentury. Čemu je však důležité věnovat pozornost, jsou požadavky na budoucí rozvoj webu a jeho případnou integraci s různými systémy. Nástroje pro e-mailový marketing, analytické nástroje jako Smartlook, Google Analytics nebo Facebook Pixel, softwary pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) a také správa kariérních pozic přes Teamio – to vše lze napojit na web. V případě projektů s komplikovanějším vývojem jednoznačně vítězí vlastní redakční systémy agentur, mezi něž patří i naše BM CMS. Jsou nejen dostatečně zabezpečené, ale také plně flexibilní pro budoucí rozvoj.

#5 Jaké jsou požadavky na design webových stránek a jaký styl zvolit?

Pokud je součástí výběrového řízení i grafika, je potřeba designérům předat co nejvíce podkladů. Ideálně grafický manuál vaší firemní identity nebo další  materiály. Zároveň je pro designéra klíčové znát, která cílová skupina bude web používat a jaký je typický design pro daný produkt, službu nebo segment. Pamatujte, že každý web má své datum expirace, je proto přínosné sledovat vývoj aktuálních trendů v grafickém a web designu.

Doporučujeme
Velký přehled trendů pro rok 2024 v grafice a webdesignu

Velký přehled trendů pro rok 2024 v grafice a webdesignu

Číst více

 

#6 Jak dlouho trvá vytvoření nových webových stránek?

Od úvodní schůzky po samotné spuštění nového webu potřebujete optimálně od dvou do šesti měsíců. Během této doby se vyplatí přiřadit novému webu nejvyšší prioritu a ostatní úkoly posunout do budoucna. Pokud se ocitnete v situaci, kdy jste museli spuštění webu odložit a k projektu se vracíte po více než šesti měsících, zrevidujte celkový stav a cíle a znovu sestavte tým. O tom, jak připravit vlastní tým na přepracování webu, jsme psali zde.

#7 Jaká jsou rozpočtová omezení?

Pokud jste pečlivě zodpověděli všechny předchozí otázky, měli byste mít nyní jasnější představu o tom, zda pro váš nový web postačí šablonové řešení, nebo bude lepší vydat se cestou individuálního přístupu, které pokryje veškeré nároky na funkčnost, design a bezpečnost. Rozpočet na takový web zahrnuje kromě nákladů na design, programování a vývoj také hosting, doménu, mobilní design, monitoring, bezpečnostní opatření, obsah, SEO a následnou správu a údržbu. Podobně jako Dacia, Škoda i Mercedes vás dopraví z bodu A do bodu B, tak váš nový web zvládne splnit jeho primární účel. Ale to, co rozhoduje o celkovém úspěchu, je právě pozornost věnovaná detailům.

#8 Jaké jsou požadavky na SEO a optimalizaci pro vyhledávače pro nové webové stránky?

I ten nejpovedenější web musí být dohledatelný ve vyhledávačích. Už na samém začátku projektu se vyplatí přizvat SEO specialistu, který na základě dat provede analýzu klíčových slov a navrhne vhodnou strukturu, kategorizaci a seznam vstupních stránek. Tyto podklady se v přehledné formě stanou skvělým pomocníkem při tvorbě obsahu webu či PPC kampaně. Od redakčních systémů požadujte základní technické SEO funkce. Ať už jde o tvorbu URL adres nebo automaticky generovaných unikátních meta titulků a popisků, nebo o možnost upravovat meta titulky a popisky ručně. Tyto a mnohé další funkce hravě zvládá i naše BM CMS 4.

Nedílnou součástí úspěchu je rychlost načítání webu a jeho optimalizace pro mobilní zařízení, za které dostáváte plusové body. Při redesignu webu s novou strukturou URL adres je také potřeba myslet na přesměrování starých adres na nové. Pokud se vám to nepodaří, můžete ztratit pozice ve vyhledávačích, a přijít tak o mnoho cenných návštěvníků.

#9 Jaké jsou požadavky na správu obsahu a jak bude zajištěna aktualizace textů na webových stránkách?

Ideální stav je, když obsah na webu odpovídá aktuální firemní strategii, podnikatelským aktivitám a aktuální nabídce produktů a služeb. Zamyslete se nad tím, jak často a kolik času věnujete úpravě obsahu na webu nyní. Máte v týmu člověka, který bude mít přístup k redakčnímu systému a celou věc si vezme na starost, aniž by ale zároveň nekoncepčně upravil strukturu webu? Nebo činnost delegujete externistovi, který se postará, že veškerý obsah na webu není pouze relevantní, ale také respektuje tonalitu značky a SEO pravidla? Aby váš web zůstal v kondici i několik let po spuštění, doporučujeme revidovat jeho strukturu v pravidelných intervalech, zpravidla alespoň dvakrát ročně.

#10 Jak měřit úspěch webových stránek?

Celý proces vyhodnocení stojí a padá s nastaveným cílem a také ochotou systematicky provádět vyhodnocení. V případě webových stránek s velkým důrazem na vizuální dojem, u kterých se primárně není třeba soustřeďovat na sběr leadů (obchodních příležitostí), je rozhodující, aby se web dostal k co největšímu počtu uživatelů. U informačních webů záleží na zpětné vazbě od samotných uživatelů. U webových stránek, které mají především generovat nové příležitosti, je základem sledovat, jak uživatelé interagují s vaším obsahem a z jakých zdrojů přicházejí na váš web. Perfektní přehled ke každé stránce vám poskytnou reporty a statistiky z nástrojů Google Analytics. Okamžitou zpětnou vazbu o tom, co skutečně návštěvníci na vašem webu dělají, zjistíte díky nástrojům Smart Look nebo Hotjar.


Řešíte nový web? Dejme si kafe a určitě něco skvělého vymyslíme :-)

Jo, tohle potřebuji


Sdílejte článek

Tagy

Web

Design

Líbí se vám obsah?

Zadejte svůj e-mail a budete vždy jako první informováni o novém článku.

Máme zkušenosti a znalosti.

Poptejte nás.

Zavolejte
+420 730 871 499

Napište
hello@b-m.cz