Cesta výběrovým řízením na logo Sčítání lidu 2021

21. 3. 2019
Autor: Jakub Michl

Koncem října roku 2018 se naše agentura Beneš & Michl zúčastnila veřejné soutěže Českého statistického úřadu na vytvoření logotypu a jednotného vizuálního stylu pro Sčítání lidu, domů a bytů 2021.

Nápad na účast přišel od jednoho z kolegů jako blesk z čistého nebe a my jsme si řekli proč ne? Interně jsme hlasovali, koho by tato zakázka zajímala a zároveň kdo by našel nějaký prostor ve svém nabitém rozvrhu. Výzvu nakonec přijali Honza a Kristýna.

Přihlášení do výběrového řízení

Přihlášku a zároveň návrhy jsme museli podat do 12. listopadu 2018 do 14:00, přičemž hodina byla striktní — v podmínkách soutěže bylo jasně uvedeno, že zadavatel nebere zřetel např. na zdržení dopravcem. Termín podání byl také uzávěrkou prvního kola soutěže.

Měli jsme 3 týdny od našeho rozhodnutí se zúčastnit na vytvoření originálních návrhů a jejich včasné přihlášení do soutěže.

Ty obsahovala až samotná přihláška, propojená s grafickými návrhy přes dva identifikační kódy. Překvapilo nás, že pro veřejnou soutěž takového charakteru zadavatel (tedy Český statistický úřad) nestanovil žádnou kvalifikační podmínku. Přihlásit se tak mohl kdokoli, aniž by měl nějaké zkušenosti s grafikou.

Zadání vymezilo pevné mantinely, v rámci kterých mohla porota dobře porovnat přihlášené návrhy.

Hodnocení probíhalo bodovým systémem dle předem stanovených kritérií.

Značka měla podněcovat pozitivní postoj občanů ke sčítání a motivovat je ideálně k elektronickému vyplnění dotazníků.

Měla být lehce zapamatovatelná, nezaměnitelná s jinými značkami a zároveň dobře čitelná při zpracování různými technologiemi. Logotyp mělo tvořit spojení „Sčítání lidu, domů a bytů 2021” nebo zkrácená verze „SLDB 2021”. Barevnost nebyla definována.

Vznikají první návrhy

Zadání jsme tedy měli a Honza s Kristýnou mohli začít tvořit.

Naše první ruční skici

Vznikají první návrhy

Postoupili jsme do finále

Třetí návrh založila Kristýna na hře se základními tvary a asociacemi. To se ukázalo jako dobrá volba, protože právě díky propojení všech aspektů tento návrh v prosinci postoupil do druhého kola.

Třetí návrh, který postoupil do dalšího kola

Druhé kolo mělo spočívat především v obhajobě před odbornou porotou.

Ladíme logo a připravujeme finální prezentaci

Spolu s rozhodnutím o postupu jsme obdrželi set přínosných připomínek a také několik striktních požadavků na samotnou aplikaci loga, např. odprezentování potenciálu loga v pohybu pro reklamní spot.

Kristýna si tedy připravila prezentaci, ve které bylo několik variant loga, nové barevné provedení i ukázka avataru a použití loga v různých komunikačních kanálech.

“Barvy loga jsou odvozené z české trikolory. Vybrané odstíny dohromady působí moderně, hravě a harmonicky. Seriózní modrá zde zastupuje nemovitosti, ale i samotnou matematickou podstatu této události. Červená naopak do loga přináší hravost, rozjasňuje ho a symbolizuje zde člověka a lidskost jako takovou” vysvětluje v obhajobě Kristýna.

Povinná obhajoba před porotou byla nakonec ze strany zadavatele zrušena, prezentace se měly zaslat k posouzení elektronicky, i přesto jsme se v polovině ledna 2019 vydali vybraný návrh do budovy Českého statistického úřadu v Praze osobně představit.

Nebývá zvykem, aby se postupující účastníci výběrového řízení setkali v jedné kanceláři najednou.

Trochu netradičně, protože Kristýna to časově z pracovních důvodů nezvládala, se toho ujalo duo grafik Honza a projektový manažer Honza. Účast nebyla nutná, ale rozhodně nám přinesla zajímavý zážitek. Nebývá zvykem, aby se postupující účastníci výběrového řízení setkali v jedné kanceláři najednou. Tvůrci vyložili své návrhy na stůl a vznikla tak vcelku nestandardní situace, kdy byla možnost vidět soutěžní tvorbu konkurence. Zároveň nám druhé kolo odemklo možnost vyúčtovat skicovné ve výši 5 000 Kč.

Animace pro představení loga

Do posledního kola postoupil už jen jeden — vítěz. Naše logo to sice nebylo, ale přesto to vnímáme jako velký úspěch, zpestření pracovního harmonogramu a zajímavou zkušenost.

Rozhodně je to motivace jít do toho příště znovu a třeba to v budoucnu při jiné veřejné soutěži vyjde.

Pink tým B&M

  • Project manager: Jan Ježek
  • Grafika: Kristýna Kacerovská, Jan Beneš

Sdílejte článek

Tagy

Design

Logo

Case Study

Líbí se vám obsah?

Zadejte svůj e-mail a budete vždy jako první informování o novém článku.

Máme zkušenosti a znalosti.

Poptejte nás.

Zavolejte
+420 730 871 499

Napište
hello@b-m.cz